Katarzyna Kozyra

Identity Bending
27 januari - 1 april 2018

Katarzyna Kozyra affischbild Identity Bending


Katarzyna Kozyra, född 1963, tillhör en inflytelserik generation polska konstnärer som brukar gå under benämningen ”Critical Art”, med examen från Konstakademin i Warszawa 1993. Tidigt utvecklade konstnären en krävande arbetsmetod, med wallraffande inslag, i projekt som varar över flera år. Katarzyna Kozyras videoklassiker som Men's Bathhouse ger tillbakablickar på genusdebattens och medielandskapets utveckling under tre decennier, men visar även hur tidig konstnären var att använda sig av ett transfeministiskt perspektiv.

I Men's Bathhouse, som vann ett hedersomnämnande på Venedigbiennalen 1999, har Kozyra filmat i männens del på Budapests anrika Gellért badhus. På ett liknande vis opererar fotoserien Olympia (1996), vilken kom till när Katarzyna Kozyra under en längre tid behandlades med cellgifter mot Hodgkins sjukdom. Konstnären ville undersöka sin egen identitet som ung kvinna i en sjuk kropp och ifrågasätta normer kring skönhet.

Utställningen presenterar också valda delat av projektet In Art Dreams Come True (2003-2008), där Kozyra lät sig inspireras av sceniska konventioner i opera och balett tillsammans med den berlinske dragartisten Gloria Viagra och Maestro, Grzegorz Pitulej, operasångaren och pedagog. Il Castrato spelades in på barockteatern Teatro di Villa Mazzacorati. Konstnären anspelar här på forna tiders kastratsångare. Kozyra lånar sinnlighet och sceniska element från barockoperan för att undersöka femininitet utifrån ett transperspektiv. Verket var en del av gayfestivalen Gender Bender i Bologna.

Musikvideon Cheerleader är en parodi på musikvideogenren men är också en kommentar till tävlingsinstinkter inom konstvärlden, där videons dansande kör eller domare alla är chefer på inflytelserika institutioner i Polen.

Under åren 2012-2017 har Kozyra återvänt till Israel för att tillsammans med ett filmteam spåra och intervjua människor som identifierar sig med och har idéer om Messias. De har varierande religiös och etnisk bakgrund, lever nära turistströmmarna eller kanske som eremiter i öknen. Gemensamt är att de gör egna tolkningar av trossystem och i sitt sökande inte kompromissar med samhällets normer. Kroppen som en plats för transformation visas här från ett annat perspektiv – i samspelet mellan att vara en social varelse och samtidigt följa sitt inre kall. Videoverket Looking for Jesus visas, för första gången, som ett arkiv på museet.

Videoverket Faces visas på Uppsala stadsteater
Parallellt med utställningen Identity Bending visas videoinstallationen Faces (2006) på Uppsala stadsteater i ett skyltfönster mot Kungsgatan och i foajén. I en hyperrealistisk och lätt förvriden gestaltning får vi kliva in i den kreativa processen och scenlivets våndor och energi. En kamera har placerats nära ansiktet på dansare för att avläsa mimik, koncentration och anspänning. Bland de medverkande finns bland annat Magda Ciechowicz, Carla Fracci, Charles Jude, Karunakaran, Niels Robitzky ”Storm”, och Nelisiwe Xaba, från olika nationalscener i Europa.

Filmen visas 25 januari – 25 februari dagligen från 16.00 till stängning.
I samarbete med Uppsala stadsteater.

Katarzyna Kozyra kommer även att medverka i Revolve Performance Art Days, med ett nytt verk specifikt för Uppsala.

Curator: Rebecka Wigh Abrahamsson, intendent Uppsala konstmuseum


PROGRAM

25 januari  Öppning: videoinstallation: Faces, Uppsala Stadsteater, visas till 25 februari.
27 januari  Vernissage: invigningstal av Katarzyna Tubylewicz
1 februari  Konsert: Mokira, Andreas Tilliander
6 mars  Filmvisning och samtal: Looking for Jesus, Uppsala domkyrka
19 maj  Performance: Revolve Performance Art Days 17-19 maj. 

16 februari 2018